Hur den moderna skolan kan förbättras

// Published 2021-06-15 by admin

Skolväsendets effektivitet är en evigt aktuell fråga i de politiska rummen. De olika partierna har ofta olika teorier till vad som skapar en bra skolmiljö. Ibland slår deras reformer fel. Detta är olyckligt, inte minst på grund utav de elever som kommer i kläm.

Den moderna skolan bör tänka om vad gäller ämnesområdena. Vissa ämnesområden kommer förmodligen vara lika aktuella om 100 år. Jag tänker främst på språk, naturvetenskap och teknik. Frågan är kanske inte vilka ämnen som vi ska ta bort. Det handlar nog mer om att anpassa utbudet för att göra ungdomarna redo för arbetsmarknaden.

Som du redan vet har stora delar av näringslivet digitaliserats. Många företag har ett stort behov av personer med god kunskap inom de olika programmeringsspråken. Trots detta får inte särskilt många elever lära sig dessa språk under högstadiet eller gymnasiet. Detta är märkligt samt skapar en stor obalans. Elever som läser tekniska ämnen bör erbjudas mer sådana kurser. 

Detta skulle vara en naturlig utveckling. Undervisningen verkar dock ha tagit fasta på många av de gamla verktygen inom IT-branschen. Med flera excelutbildningar har du en god grund att stå på. Detta gäller även övriga delar av Officepaketet. Men nog måste IT-branschen ha utvecklats under de senaste 25 åren?

Officepaketet har funnits med som undervisningsämne i flera gymnasieprogram. Det är viktigt att kunna använda denna mjukvara i arbetslivet. Det är dock inte att betrakta som en spetskompetens.

Samhället överlag har ett stort fokus på eftergymnasialutbildning. Är det verkligen rimligt att elever ska behöva studera vidare innan de blir attraktiva på arbetsmarknaden?

Det är förmodligen bara de yrkesförberedande programmen som kan erbjuda goda yrkesmöjligheter efter studenten. Flera program måste kunna erbjuda denna möjlighet. 

Konkreta förbättringsområden

  • Utbildningsväsendet måste kunna fånga upp unga personers talanger. I många fall handlar det om att låta barnen hitta deras kall. Samtidigt måste man poängtera att vissa kurser måste läsas av alla. Man bör dock individanpassa utbildningen i den mån det är möjligt.
  • Undervisningen måste bli mer digitaliserad. Detta är enormt viktigt för att kunna anpassa barnen till den moderna arbetsmarknaden där många företag är helt distansbaserade. Många företag kräver ofta att de anställda ska inse vikten av eget ansvar och kunna få saker och ting gjorda utan övervakning.
  • Våga anpassa utbildningen, oavsett vad andra länder har valt att fokusera på. I Sverige bestämde vi oss tidigt för att satsa på engelska. Detta kanske var ett konstigt beslut på grund av att vi saknar naturliga kopplingar med den engelskspråkiga världen. Detta skulle dock visa sig vara ett mycket bra drag.
  • Många svenska elever har haft stor nytta av sina engelskaskunskaper i arbetslivet. Det har också gjort vår befolkning internationaliserad, och vi har kunnat arbeta på flera olika kontinenter.
  • Regeringen måste ha samma mod i denna fråga även under 2000-talet. Nu kanske fokuset borde förändras en smula. Vi har redan lyft vikten av de IT-relaterade ämnena. Kanske måste vi våga införa programmering och andra IT-kurser på de svenska skolorna.
  • Samtidigt måste inte alla elever lära sig IT-program. Det bör dock poängteras att de digitaliserade yrkena ökar för varje år. Det går därför att argumentera för detta ämnesområde.
  • Eleverna bör själva få välja en stor del av kursutbudet, läs mer om vilken kurs som är bäst för dig. Det egna valet bör i vilket fall omfatta minst 5 kurser.

Det finns många förbättringsområden, och det är omöjligt att lista alla i en och samma artikel. Regeringens ansvar är dock att avgränsa vilka ämnesområden som är viktigast.

Ungdomarnas önskan

Computer Sweden intervjuar ungdomar som vill lära sig Excel. Detta är bara ett exempel på hur elever vill lära sig mer av de IT-relaterade områdena. Det finns dock flera bevis på detta.

Tänk på alla ungdomar som gör karriärer på sociala medier. De lär sig bland annat att formatera videos samt att skapa innehåll på nätet. Denna del av den svenska ekonomin verkar ofta i det dolda.

Många vuxna saknar kunskap om vad ungdomarna gör på nätet. De verkar ta för givet att de endast sysslar med sådant som inte skapar något värde. Samtidigt ser vi alla dessa ungdomar som skapar värde både för deras egna liv och samhället.

Ett exempel på detta är spelentreprenörerna. Den svenska spelindustrin är väldigt stor och vi har flera företag som har tagit världen med storm. Deras företag har i sin tur skapat mycket värde för Sverige, inte minst på grund av ökade skatteintäkter.

Vi kan också se på alla IT-entreprenörer, som ofta började deras karriärer på nätet. Grundaren av Spotify är ett exempel. Frågan är dock om han lärde sig mycket av det han kan genom skolundervisningen.

En sak är dock säker, han kunde ta del av de proaktiva åtgärderna från staten som skapade snabbt internet och datorer till stora delar av befolkningen. Detta har varit en enorm dragkraft för många unga entreprenörer.

Framtidens unga vuxna måste få samma verktyg för att lyckas. Vi har pratat om programmering flera gånger i den här artikeln. Det tåls att nämnas igen. Digitaliserade IT-lösningar är med stor sannolikhet framtiden, inte minst för att vi tenderar att göra det allra mesta på internet.

Sverige har en historia av att ligga i framkant inom denna sektor. Det vore synd om denna utveckling skulle avstanna på grund av att vi inte kan motivera ungdomarna. 

Sammanfattning

Det finns många faktorer att ta hänsyn till när man debatterar skolan. I grund och botten måste elevernas utveckling komma i första rum. Vi måste därför ha politiker som värnar om ungdomarna och inte om deras egna karriärer.

Ibland kan man behöva ta svåra beslut som politiker. Beslut som inte nödvändigtvis är populära hos den stora allmänheten. Man måste dock ha ett framtidsperspektiv och i vissa fall måste man ta beslut som kanske inte befolkningen förstår. 

Vi kan exempelvis ta internet och datorer som subventionerades på 1990- samt 2000-talet. Många människor visste inte då att internet skulle ta över stora delar av samhället. 

I den här artikeln har vi också pratat om vikten av att underlätta för företagen. De behöver kompetent personal och utbildningen måste inriktas mot deras behov. Viktigt med utveckling inom företaget, vilket ofta betyder nya verksamhetsområden.

Historiskt sett har Sverige kanske inte varit det bästa landet vad gäller att ta hand om företagen. Skatterna har varit höga och det har varit svårt att driva företag. Sverige har dock varit bra på att ta hand om andra företagsbehov.

Man har bland annat kunnat erbjuda utbildade medarbetare. Utbildning är som bekant gratis i Sverige, vilket borde kunna skapa tillräckligt med personal inom varje verksamhetsområde. Detta arbete bör vi börja med redan i grundskolan.

Eleverna kan sedan välja inriktning på gymnasiet när de förhoppningsvis vet mer om deras olika talanger. 

Okategoriserade